O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

Nasza przygoda z chemią u Marie Curie

Z czym kojarzy się Maria Curie-Skłodowska i  Mendelejew mojemu Młodemu? Z pierwiastkami chemicznymi, atomami, oraz tablicą Mendelejewa czyli układem okresowym pierwiastków, który Młody już trochę napoczął rozpracowywać. Co jeszcze? Doświadczenia i ogólnie czary mary z wybuchowym efektem.

 warsztat chemiczny w Muzeum Marie Curie-Skłodowskiej 

333

Dziś mieliśmy możliwość pogłębienia chemicznej wiedzy w Muzeum Marie Curie-Skłodowskiej w Warszawie. Uczestniczyliśmy w warsztacie chemicznym na temat

Związków chemicznych w żywności.

Dzieci mogły podczas warsztatu samodzielnie przeprowadzić doświadczenia chemiczne pod opieką dr. Sylwii Nosal.

Każdy młody naukowiec otrzymał fartuch i rękawiczki oraz samodzielne stanowisko pracy, gdzie królowały pipetki, probówki i inne pomoce. Każde doświadczenie zostało opisane w karcie pracy, gdzie znajduje się opis doświadczenia. Każdy mógł napisać końcowe wnioski doświadczeń.

A tak przedstawia projekt muzeum:

„Wśród olbrzymiej ilości pokarmów najważniejszą rolę odgrywa woda, bez której człowiek nie może żyć dłużej niż kilka dni. Woda stanowiąca ponad połowę masy ciała ludzkiego jest składnikiem prawie wszystkich produktów spożywczych. Pozostałe składniki to cukry, tłuszcze i białka, a także witaminy i składniki mineralne. Przeprowadzone badania dowiodły, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są wszystkie rodzaje składników. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Przeprowadzą doświadczenia chemiczne w celu ich identyfikacji, np. sprawdzą obecność białka w twarogu, glukozy w soku jabłkowym czy skrobi w ziemniaku.”

Dziś więc zapoznaliśmy się z odczynnikami :

  • siarczan miedzi (CuSo4),
  • wodorotlenek sodu (NaOH),
  • jodyna
  • nadmanganian potasu (KMnO4)

Odkryliśmy jak można zobaczyć czy w niektórych produktach znajdują się białko, tłuszcz (nasycony lub nie) oraz cukier oraz skrobia.

szukamy skrobi za pomocą jodyny.

po zmieszaniu soku owocowego z odczynnikami i podgrzaniu cały roztwór robi się pomarańczowy, co oznacza, że mamy tam cukier.

Warsztaty były niezwykle ciekawe o czym świadczy maksymalne skupienie dzieci na pracy.

Mati był zaaferowany do tego stopnia, że czekał na każdy kolejny krok i słuchał prowadzącej.

Z niecierpliwością czekamy na nową zajawkę warsztatu.

Najbliższe nasze wyskoki to:

Spotkanie o ptakach

i

warsztat w Muzeum Wojska Polskiego na temat „Wojskowość polska X-XVIIw”.

One comment on “Nasza przygoda z chemią u Marie Curie

  1. Pingback: Jak sprawdzić obecność skrobi w żywności? | O edukacji subiektywnie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: