O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

inspirująca integracja sensoryczna

sensory-services.129181937_stdŚwiat zmysłów – tak bogaty, wielostronnie odkrywany, nieobjęty rozumem. Uczymy się go od poczęcia do końca życia. Nowe zapachy, nowe smaki, nowe wrażenia i umiejętności zdobywamy całe życie.

Dziecko jest ich niewyczerpanym eksploratorem. Warto je wspierać, by mogło czerpać wiedzę o sobie i o świecie. By potrafiło się odnaleźć w natłoku wrażeń, odczytać je i przetwarzać.

W procesie odkrywania ważna jest integracja sensoryczna.

Co to jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna jest zdolnością do odbierania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły ze świata nas otaczającego i z wewnątrz organizmu. Dzięki właśnie integracji sensorycznej jesteśmy w stanie posegregować, uporządkować i poskładać razem wszystkie docierające do nas pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy w naszym organizmie panuje równowaga, motoryka  naszego ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł sprawnie przyswaja informacje, a „pożądane” zachowanie pojawia się w sposób naturalny.

Cały ten system integracyjny składa się z trzech podstawowych układów:

  • Układ dotykowy jest największym ze zmysłów,  pozwala na odczuwanie, czy dane obiekty są gorące czy zimne, ostre czy tępe, szorstkie czy gładkie. Odpowiedzialny jest za rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.
  • Układ przedsionkowy, który koordynuje ruchy oczu, głowy i ciała, odpowiada m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację.  To dzięki niemu możemy balansować na równoważni, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy obu stron ciała i łapać równowagę, gdy się potkniemy.(…)
  • Układ proprioceptywny, odpowiada za czucie ciała, a  korzysta  z danych dostarczanych przez mięśnie i stawy, dzięki nim  informuje nasz mózg o pozycji ciała. To pozwala nam stać bez przewracania się, używać ołówka lub kozłować piłką.

Najczęstsze objawy wskazujące na potencjalne zaburzenia przetwarzania bodźców zmysłowych.

– nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe

– zbyt mała wrażliwość na dotyk ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe

– zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności

– problemy z koordynacją

– opóźnienia w rozwoju mowy i zdolności językowych

– opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (duża i mała motoryka)

– problemy z nauką

– niska samoocena

– kłopoty z dobrą organizacją

– kłopoty z zachowaniem

Coraz więcej rodziców zdaje sobie sprawę, że integracja sensoryczna ma duży wpływ na rozwój dziecka, jego zdolność do nauki i samoocenę.

Obecnie jest coraz więcej  miejsc, gdzie można zdiagnozować dziecko i prowadzić terapię.

Jak można wspierać nasze dziecko w rozwoju sensorycznym?

Dziecko bardzo często samo podpowiada nam jakich impulsów potrzebuje by się prawidłowo rozwijać. Obserwujmy je i podpowiadajmy co może ciekawego zrobić w danej aktywności.

Poniżej znajdziecie kilka przykładów zabaw wspomagających, które dzieci uwielbiają:

Układ dotykowy:

  • „Dotykowe pudełko”:
    weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka
  • zabawa w kąpieli:
    zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Możecie użyć myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, można dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej
  • „Naleśnik”:
    ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika
  • wspólne gotowanie:
    stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast itp.
  • degustacja:
    zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji
  • malowanie dłońmi, stopami:
    farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia

Układ przedsionkowy:

  • skakanie na piłce:
    wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch będzie mógł usiąść i skakać
  • tor przeszkód:
    stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.
  • huśtawki:
    bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach)
  • turlanie:
    turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki
  • bieganie:
    przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki
  • skakanie:
    zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką
  • bujanie w kocyku:
    maluch kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki

Układ proprioceptywny:

  • siłowanie:
    usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”
  • ciągnięcie:
    pozwól dziecku pchać wózek z zakupami czy spacerówkę
  • machanie i odbijanie:
    zachęcaj dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmingtona itp.
  • chodzenie tyłem
  • zabawa w “taczkę”:
    dziecko opiera dłonie o podłogę, a Ty chwyć je za uda i prowadź niczym taczkę
  • nalewanie i przesypywanie:
    pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką niech przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształtu

Można też korzystać z wielu propozycji zabawek i pomocy dostępnych na rynku. Wiele z nich świetnie może spełniać rolę zabawek do ogródka, do zabaw na świeżym powietrzu lub do kącika w większym pokoju, gdzie dziecko mogłoby dać upust swojej fantazji, gdy pogoda nie pozwala na dłuższy spacer.

Ostatnio znalazłam świetny sklep z zabawkami wspierającymi integrację sensoryczną .

Można w nim znaleźć ciekawe zabawki takie, jak

tory przeszkód, zabawki zręcznościowe, zabawki wspierające równowagę, wielkie klocki (które uwielbia mój Młody).

Oprócz zabawek wspierających integrację sensoryczną znajdziecie też inne ciekawe propozycje.

Polecam

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: