O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

Arteterapia

Arteterapia wykorzystuje proces tworzenia do podniesienia poziomu fizycznego, umysłowego i emocjonalnego.

Dąży ona do wywołania autoekspresji, która pomaga w rozwiązywaniu ludzkich problemów i konfliktów wewnętrznych, rozwijaniu zdolności interpersonalnych, wzmacnianiu kierowania własnym zachowaniem, podnoszeniu samooceny i samoświadomości.

Arteterapia wykorzystuje różne środki wyrazu: plastyka, muzyka, teatr, literatura.

Wykorzystywana  jest w placówkach specjalnych i integracyjnych w terapii z dziećmi niepełnosprawnymi (m.in. z zaburzeniami autystycznymi, z problemami emocjonalnymi, nieradzącymi sobie z agresją, niepełnosprawnymi ruchowo).

Techniki wykorzystywane w arteterapii:

  • technika stemplowania – cieszy się dużym zainteresowaniem wśród dzieci najmłodszych i o obniżonej sprawności manualnej. – szybkość uzyskiwania ciekawych efektów, łatwość stosowania, dobra baza do dalszych eksperymentów – wykorzystywana z dziećmi przedszkolnymi
  • lepienie – wykorzystuje się masy plastyczne takie jak: plastelina, modelina, ciastolina, masa solna, masa papierowa, glina – pozytywnie wpływa na rozwój koordynacji ruchowej( rozwija szybkość i koordynację ruchów, usprawnia zręczność rąk), pamięci wzrokowej, kształtowanie wyobraźni i orientacji przestrzennej
  • wycinanie, wydzieranie – usprawnia zręczność  i precyzję rąk, rozwija koordynację wzrokowo-ruchową, wyobraźnię twórczą
  • kolorowanie – usprawnia manualnie, rozwija koordynacje wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną, ćwiczy spostrzegawczość
  • malowanie palcami– uczy spontanicznego operowania farbami na dużym arkuszu papieru, wprowadza w magiczny świat plastyki, uwalnia dziecko od zahamowań, podnosi poczucie własnej wartości, wyzwala emocje, rozwija wyobraźnię i pobudza ekspresję twórczą – pełni funkcję ekspresyjną, kompensacyjną i diagnostyczną
  • malowanie i rysowanie – podnosi sprawność manualną, rozwija orientację przestrzenną i koordynację wzrokowo-ruchową, rozwija wyobraźnię przestrzenną, pamięć wzrokową i zdolność wnikliwej obserwacji, powoduje zainteresowanie twórczością plastyczną i oddziałuje terapeutycznie na całą osobowość przedszkolaka.

Wg. Piageta do momentu, w którym dziecko rysuje perspektywę, rozwój rysunku postępuje z rozwojem umysłowym, przez co rysunek może być wykorzystywany do  badania rozwoju umysłowego.

o arteterapii znajdę więcej tu:

http://arteum.pl/arteterapia_w_polsce

http://arteterapia.pl/

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 21 Listopad 2012 by in aktualności, pedagogika and tagged , , , .
Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: