O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

koncentracja uwagi

Na trudności z koncentracją, szczególnie w zakresie obowiązków szkolnych, składa się wiele przyczyn. Należą do nich:
– słaba motywacja do wysiłku, niskie aspiracje
– brak wdrożenia do rozwijania umiejętności wytrwałej pracy, pokonywania trudności
– małe zainteresowanie określonymi treściami nauczania
– niski poziom uzdolnień
– zaburzenia funkcji percepcyjno – motorycznych
– mikrouszkodzenia OUN wynikiem powikłań okołoporodowych
– niekorzystna atmosfera wychowawcza w rodzinie lub w szkole

Efektywność koncentracji uwagi wspomagają czynniki zewnętrzne i wewnętrzne.
Do zewnętrznych czynników zaliczamy:
– właściwe oświetlenie
– optymalna temperatura
– cisza (ale nie absolutna)
– brak rozpraszających przedmiotów – puste biurko, uporządkowane miejsce pracy
– ustalony czas pracy – np. praca wg planu dnia – łatwiej i efektywniej się pracuje jeśli wiadomo ile jest czasu na naukę i zajęcia, które łączą się z przyjemnością, odpoczynkiem
– odpowiedni klimat miejsca, w którym się przebywa.

Do wewnętrznych:
– dobry poziom zdolności umysłowych; percepcji wzrokowej, słuchowej, sprawności pamięci
– dobra kondycja psychiczna – wypoczęty umysł ale też możliwość krótkich przerw w czasie nauki (np.10 minut, który nie może być wykorzystany na czynności absorbujące np. oglądanie TV, gra na komputerze)
– motywacja
– korzystne samopoczucie
– konsekwencja w działaniu, doprowadzanie realizowanych zadań do końca
– rozumienie materiału przeznaczonego do nauki

Pomocą w przyswojeniu nawyku wytrwałej pracy jest wspierająca postawa rodziców, sprawdzanie i ukierunkowanie pracy dziecka (podążanie za dzieckiem ale nie wyręczanie), motywowanie poprzez nagrodę, dostrzeganie pozytywów w realizacji zadań nawet jeśli odbiegają one od wymagań szkolnych na dany poziom wiekowy.
WAŻNE – nie należy porównywać wyników pracy naszego dziecka z wynikami innych.
Zawsze punktem odniesienia powinny być poprzednie osiągnięcia danego dziecka.

ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE KONCENTRACJĘ UWAGI:

– gry w szachy, bierki, Memory, puzzle, Figurlandia, Tantrix, Tangram, Samotnik, Scrabble
– żonglowanie
– wpatrywanie się w wyznaczony punkt przez coraz dłuższy odcinek czasu – rozpoczynając od 30 sekund.
– wykonywanie działań matematycznych w pamięci, zabawy typu odliczanie od stu wstecz np. co 4 (100-4=96, 96-4=… itd)
– odtwarzanie z pamięci wcześniej obserwowanych przedmiotów (słownie lub rysunkowo)
– wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami
– rysowanie w obrębie konturów, kopiowanie przez kalkę, rysowanie po śladzie, kolorowanie drobnych elementów, labirynty, łączenie wyznaczonych punktów.
– mozaikowe układanki, geometryczne domino, różnicowanie podobnych kształtów figur, odtwarzanie z pamięci układów klocków
– składanie całości z części, dobieranie części do całości
– zabawa w kończenie słów dowolną sylabą, rebusowe loteryjki, tworzenie nowych wyrazów z liter innego wyrazu po ich przestawieniu
– tworzenie słów z wypowiedzianych sylab (scalanie sylab wg kolejności lub po ich przestawieniu)
– wysłuchiwanie ukrytego wyrazu w innym wyrazie
– odtwarzanie struktur dźwiękowych – według wzoru, różnicowanie dźwięków, graficzne odtwarzanie słyszanych dźwięków
– lepienie z plasteliny, zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, układanie kompozycji według wzoru, nawlekanie koralików, malowanie pędzelkiem na szkle.
– słuchanie „książek mówionych” lub tekstu czytanego głośno przez osobę dorosłą z jednoczesnym śledzeniem tekstu, po czym – opowiadanie treści lub układanie planu wydarzeń   [z: http://www.edukacja.edux.pl/p-6021-koncentracja-uwagi-klucz-do-efektywnej.php]

ćwiczenia:

1.  Skreśl słowa, które nie pasują do pozostałych w linijce.

mleko chleb serek kamień jajko masło
miska garnek patelnia lodówka talerz szklanka
jajko kurczak szczenię kura kogut kurczątko
woda budyń sok kawa herbata mleko

 

2.  Podkreśl te liczby, w których znajduje się cyfra 3.

13, 242, 516, 987, 456, 729, 321, 263, 414, 903, 101, 991, 314, 872, 486, 172, 809, 732, 38

 

3. Wśród wypisanych niżej liter 10 razy powtarza się słowo KOP. Zakreśl je.

KRUTYWSKOPBSCDTYKOPMLKINCZASZCZKOPMLINKOPMNBCVZXASDFGHJKLJHGFDSAPOIUYTREWQKOPPRPJHGKOPMNBIUJFKOTIKMNIUTYWASDYHUKRYKOPPODUSZKOWIECYTRUSKOPMNIFGHJKKOPNIKKOPMLASHUWYKICVHUN

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 4 Lipiec 2012 by in psychologia and tagged , .
Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: