O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

czytam… Afganistan w oczach nastolatki

aaaa

Ostatnio dopadła mnie książka Latifa – „Ukradziona twarz. Mieć 20 lat w Kabulu” . Opowiada o dziewczynie, mojej rówieśniczce,  dosłownie z tego samego rocznika, która w wieku 16 lat stała się obserwatorem, uczestnikiem, jakby to nazwać, stanu wojennego, spowodowanego przez talibów. Ona Afganka, młoda dziewczyna marząca o studiach dziennikarskich, żyjąca pełnią swego młodego, wolnego życia, nagle zostaje pozbawiona tej wolności, marzeń, pozbawiona dumy bycia kobietą,  prawa do wolnego życia, do leczenia, do siebie samej (?). Każde naruszenie praw narzuconego ‚szariatu” grozi strasznymi represjami.

Tak zaczęła się moja podróż w świat Latify:

Jeszcze wczoraj, mimo ruin i wojny domowej, w Kabulu toczyło się „normalne” życie. Byłam z siostrą u krawcowej i mierzyłyśmy sukienki, które miałyśmy włożyć dzisiaj na wesele. Grałaby muzyka, tańczyłybyśmy! Życie nie może zatrzymać się ot tak, jakiegoś 27 września 1996 roku! Mam dopiero szesnaście lat i tyle jeszcze do zrobienia, przede mną egzamin wstępny na wydział dziennikarstwa… Nie, to niemożliwe, żeby talibowie zostali w Kabulu, to tylko stan tymczasowy.

Każde życie ma swój kres,
Nie warto być uległą,
Jeśli moje życie ma zależeć od poddania,
Nic mi po takim zniewolonym
Życiu.
Niech nawet pada złoty deszcz,
Powiem wtedy niebu:
Nic mi po takim deszczu.
Książka ta jest opowieścią o tym, co przeżyła moja rodzina w odległej i niedawnej przeszłości w moim kraju, Afganistanie. Mam nadzieję, że posłuży ona za klucz innym kobietom, tym, którym zamknięto usta, które skrywają swoje przeżycia w sercu i w pamięci.
Dedykuję ją wszystkim afgańskim dziewczętom i kobietom, które zachowały godność do ostatniego tchnienia. Wszystkim tym, które – pozbawione należnych praw we własnym kraju – żyją w mroku, choć mamy XXI wiek. Wszystkim kobietom straconym podczas publicznych egzekucji na oczach dzieci i bliskich, bez litości ani sądu. Ofiarowuję ją też mojej matce, która pomagała mi w każdej chwili, ucząc mnie wolności i oporu.

Ciągle jeszcze czytam, ciekawe, co dalej…

Inne książki o tematyce związanej z Afganistanem:

Rowerem do Afganistanu

Autor: Chałupski Adam

www

Księgarz z Kabulu

Autor: Seierstad Asne

zz

One comment on “czytam… Afganistan w oczach nastolatki

  1. Boże Narodzenie Choinka
    11 Październik 2014

    Very nice post. I definitely love this website.
    Keep it up!

Skomentuj

Information

This entry was posted on 22 Kwiecień 2012 by in aktualności, książki and tagged , , , , , , , , .
Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

