O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

Fala – wpływ ideologii na młodego człowieka

Fala” opowiada historię rzeczywistego eksperymentu. Mimo, że wnioski z niego
dalekie są od oryginalności film Dennisa Gansela brzmi jak groźne memento:
historia lubi się powtarzać. Przypominania nigdy dosyć, zwłaszcza w tak
atrakcyjnej formie.

Inspiracją był
prawdziwy eksperyment. Licealny nauczyciel dostał za zadanie przeprowadzenia
lekcji o źródłach dyktatury. By uzmysłowić uczniom czym naprawdę jest tyrania,
postawił na praktykę. Wprowadził więc prawdziwie wojskowy dryl, uczniowie
musieli nosić specjalne ubrania, sam został dyktatorem nowo powstałej wspólnoty
(kasty?). Eksperyment szybko wymknął się spod kontroli. Jego efekty oglądamy
właśnie w filmie. Zblazowani uczniowie, myślący tylko o zabawie, szybko łapią
autorytarnego bakcyla. Czerpią satysfakcję z władzy, czują wyższość związaną z
przynależnością do organizacji (tytułowej Fali). Spirala przemocy, agresji i
chęci wzajemnego poniżenia coraz bardziej się nakręca, by w finale eksplodować.

Gansel na szczęście nie udaje, że odkrywa Amerykę, nie próbuje
przesadnie socjologizować, poprzestając na oczywistych konstatacjach. Młodzi
potrzebują czegoś wokół czego mogliby się zorganizować. Współczesne zatomizowane
społeczeństwo raczej tego nie ułatwia. W „Fali” oglądamy naszą szara
codzienność: nudę, brak zainteresowania ze strony rodziców i szkoły, ogólne
zblazowanie, na które lekarstwem okazuje się eksperyment nauczyciela Reinera.
Faszyzm staje się odskocznią organizującą frustrację i pozwalającą dać upust
agresji. A gdy pojawia się Fala nie można już jej zatrzymać. Gansel chce nas
przestrzec, ale przede wszystkim pamięta, że kręci film w ramach konkretnego
gatunku. „Fala” trzyma się jego reguł, dzięki czemu unika społeczno –
psychologicznych klisz. Obraz utrzymany jest w transowym rytmie, idealnie
korespondującym z narastającym i metodycznym szaleństwem bohaterów. Nie bez
znaczenia jest fakt umieszczenia akcji w Niemczech, co dodaje filmowi siły
przekonywania. Po obejrzeniu filmu niewątpliwie warto baczniej zwrócić uwagę, w
co bawią się nasze dzieci.  (z filmweb)

cdn

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 21 Październik 2011 by in aktualności, film and tagged , , , , , , .
Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: