O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

rozwój poznawczy / Piaget

Jean Piaget

Image by tillwe via Flickr

Stadia rozwoju poznawczego według J. Piageta:

– stadium sensoryczno- motoryczne (od urodzenia do ok. 2 lat)

– stadium przedoperacyjne (ok. 2- 7 lat)

– stadium operacji konkretnych (ok. 7- 11 lat)

– stadium operacji formalnych (od ok. 11 lat)

Piaget traktował rozwój poznawczy jako nieustanne przeplatanie się procesów asymilacji (modyfikacja informacji nowej tak, by pasowała do posiadanych już schematów) i akomodacji (modyfikacja istniejących już schematów tak, by nowa informacja lepiej do nich pasowała). Piaget wyróżnił cztery jakościowo inne stadia rozwoju poznawczego:

Stadium sensoryczno- motoryczne (0- 2 r. ż.)

– 0- 1 mies. – wrodzone reakcje odruchowe, np. ssanie

– 1-4 mies. – pierwsze reakcje nabyte

– 4-8 mies. – działanie intencjonalne

– 8 mies. – 1 r. ż. – konfrontowanie obiektów z rzeczywistością

– 1-1,5 r. ż. – reakcje okrężne III rzędu (eksperymentowanie, stosowanie metody prób i błędów)

– 1,5-2 lata – wyobrażanie sobie przedmiotów i kojarzenie.

Stadium przedoperacyjne (2- 7 lat)

Stadium to cechuje niemożność dokonywania operacji logicznych (stąd nazwa st. przed- operacyjne), wspomniany już egocentryzm, centracja i myślenie animistyczne.

– 2-3,5 lat – rozwój funkcji symbolicznych (wraz z mową)

– 3,5-5,5 lat – rozwój wewnętrznych obrazów umysłowych

Ważną zdolnością kształtującą się w pierwszych dwóch stadiach jest rozumienie stałości obiektu, czyli spostrzeganie, że przedmioty istnieją niezależnie od świadomości dziecka.

Stadium operacji konkretnych (7- 11 lat)

Dziecko może przeprowadzać operacje umysłowe opierając się na konkretnych obiektach, z którymi ma bezpośredni kontakt, ale nie potrafi jeszcze myśleć abstrakcyjnie. Dziecko opanowuje pojęcie stałości objętości, powierzchni, liczby i kształtu.

Stadium operacji formalnych (od ok. 11 lat)

Myślenie staje się abstrakcyjne, kształtują się strategie przetwarzania informacji, tworzenie hipotez.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, co Piaget odkrył, przeczytaj

Jak sobie dziecko wyobraża świat

Przechwytywanie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 31 Sierpień 2011 by in psychologia, Uncategorized and tagged , , , , , , , .
Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: