O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

Od społeczeństwa pierwotnego do postindustrialnego – z notatek na socjologię

5 podstawowych typów społeczeństw w zależności od wykorzystywanych przez nie technologii i strategii przetrwania:

SPOŁECZEŃSTWO MYŚLIWSKO – ZBIERACKIE:

Najstarszy typ

  • polowania i zbieractwo oraz łowienie ryb
  • proste narzędzia (drewno. kamień)
  • dziś występuje rzadko – 300 tys. na 5 miliardów ludzi (np. społeczeństwa afrykańskie i ameryki płd., szybko zanikają w wyniku ekspansji naszej kultury)
  • małe społeczeństwa
  • wędrowny tryb życia – duże obszary eksploracji i mała gęstość zaludnienia
  • niewielki podział zadań głównie wg. płci i wieku
  • brak różnic społecznych
  • formą organizacji społecznej jest związek rodzinny
  • przywództwo ma charakter nieformalny oparty na roli odgrywanej na polowaniu lub zbiorze żywności

SPOŁECZEŃSTWO KOPIENIACKIE:

XII – X  p.n.e.

  • rozwój uprawy roślin
  • wypiera społeczeństwo mysliwsko-zbierackie na bliskim wschodzie i płd-wsch. Azji
  • technika „ścięcia i wypalania” – oczyszczanie gruntu, rośliny spalone jako nawóz
  • proste narzędzia jak: patyki do kopania, prymitywne motyki
  • półwędrowny tryb życia – po zużyciu ziemi szukano nowej pod uprawę
  • obfitsze pożywienie, bogatsze społeczeństwo
  • export techink kopieniackich -> rozwój tchnologii
  • wzrost nadwyżek żywności -> zróżnicowanie społeczne pod względem zadań:  statusy społeczne (szaman, rzemieślnik), rozwój instytucji politycznych (np. dziedziczna monarchia plemienna), zróżnicowanie społeczne ze względu na majątek w wyniku niejednolitej akumulacji dóbr
  • większa liczebność społeczeństwa – kilka tys. członków
  • trwalsze struktury materialne – domy, osady, wioski
  • handel
  • większa gęstość zaludnienia
  • częstsze kontakty z obcymi -> wojny, zatarg

SPOŁECZEŃSTWO PASTERSKIE

równoległy czas ze społeczeństwami kopieniackimi, społeczeństwa myśliwsko-zbierackie na terenach nieurodzajnych -> społeczeństwa pasterskie

  • udomowienie zwierząt
  • zapasy żywności
  • łączenie kopieniactwa z pasterstwem
  • liczne społeczeństwa
  • mała gęstość zaludnienia
  • wędrowny tryb życia w poszukiwaniu nowych pastwisk
  • stykanie się z innymi społeczeństwami -> rozwój narodu
  • wojny, początki niewolnictwa
  • wyspecjalizowane statusy –   rzemieślnik, zinstytucjonalizowane nierówności statusu,  przywództwo
  • religie – judaizm, chrześcijaństwo, islam

Przykładem takiego społeczeństwa może być Lud Sami z północnej części Skandynawii, zajmujący się hodowlą reniferów i zbieractwem owoców. W poszukiwaniu nowych terenów dla renów przenoszą się na nowe tereny ( koczowniczy tryb życia).

SPOŁECZEŃSTWO ROLNICZE

rewolucja rolnicza 5 – 6 tys. lat temu

  • uprawa na dużą skalę (wyspecjalizowane narzędzia – pług, zwierzęta pociągowe)
  • osiadły tryb życia
  • narzędzia z metalu, systemy nawadniające
  • duże nadwyżki żywności
  • statusy społeczne i zawody
  • wymiana towarowa -> wymiana pieniężna  – handel; ośrodki miejskie ->współczesne miasta
  • większe różnice społeczne -> zinstytucjonalizowana forma, elita polityczna, monarchia despotyczna, klasy społeczne, elita ekonomiczna, chłopi
  • rozwój religii – bóstwa męskie

SPOŁECZEŃSTWA PRZEMYSŁOWE

rewolucja przemysłowa XVIII w.

  • maszyny do produkcji
  • ogromne nadwyżki dóbr – bardzo wyspecjalizowane statusy społeczne, ich hierarchia, nierówności społeczne, zmechanizowanie produkcji (zmniejsza różnice społeczne)  -> ruchliwość społeczeństwa, -> zmniejszenie dziedziczonego statusu
  •  urbanizacja
  • wzrost standardu życia i liczebności biedoty
  • negatywny wpływ na środowisko naturalne
  • korzyści i nowe problemy

SPOŁECZEŃSTWO POSTINDUSTRIALNE

wzór USA

  • główny cel – produkcja informacji i usług
  • nowe typy zawodów (bank, sprzedaż, naprawa maszyn) i usług
  • dalszy ciąg rolnictwa i pasterstwa – bardziej wydajne i unowocześnione technologie
  • rozwój nauki, inżynierii, edukacji
  • instytucje ekonomiczne zależne od innych sfer
  • wzrost ruchliwości społeczeństwa
  • różne style życia i wartości
  • wzrost równości płci , tolerancji
  • większe potrzeby społeczne
  • szybki rozwój
  • brak przewidywalności zmian

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: