O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

Rozwój zarodka i płodu

1. miesiąc:

Początek formowania się układu nerwowego, moczowo-płciowego, skóry i kości. Pojawiają się zawiązki kończyn, oczu, ust i nosa.

2. miesiąc:

Rozwój głowy w wyniku rozwoju mózgu. Początek różnicowania płci ( do 6 tyg. pierwotne zawiązki gonad są podobne u obu płci). Pojawiają się ośrodki kostnienia.

3. miesiąc:

Głowa stanowi połowę wielkości płodu. Oczy szeroko rozstawione, powieki zamkniete. Wyraźne palce i stopy. Możliwe rozróżnienie płci. Zaczyna się wydalanie moczu. Pojawia się odruch ssania. Ostateczne ukształtowanie łożyska i krążenia płodowego.

4. miesiąc:

Tułów i kończyny rosną szybciej niż głowa. Zaznaczają się rysy twarzy. Dośrodkowe przesunięcie oczu. Wyraźne bicie serca. Postępujący proces kostnienia. Płeć wyraźnie zróżnicowana.

5. miesiąc:

Owłosienie płodowe (meszek) pokrywa całe ciało. Powstają zawiązki zębów. U płodów żeńskich wykształca sie macica, u męskich rozpoczyna się zstępowanie jąder do moszny. Odczuwane przez matkę ruchy płodu. Można wysłuchać bicie serca. Płód układa się  w macicy głową ku dołowi.

6. miesiąc:

Wyraźny wzrost masy ciała płodu. Proporcje ciała zbliżone do proporcji noworodka. Skóra cienka, pomarszczona, pokryta mazią płodowa. W naczyniach pojawia sie krew. Płód zaczyna słyszeć. Wzrasta jego aktywność ruchowa.

7. miesiąc:

Płód w przypadku urodzenia się może przeżyć i dalej prawidłowo sie rozwijać. Intensywny rozwój mózgu. Rozpoczyna się czynność szpiku i wytwarzanie w płucach surfaktantu (substancji niezbędnej do oddychania, wydzielanej przez nabłonek wyścielający pęcherzyki płucne). Skóra różowo-czerwona. Włosy na głowie są dobrze rozwinięte, rozwija sie tkanka tłuszczowa. Następuje otwarcie oczu, zanika błona źreniczna.

8. miesiąc:

Płód zdolny do życia. Skóra różowa. Powieki otwarte, pojawia się odruch źreniczny. Tkanka tłuszczowa ok. 8% masy ciała. Duża ruchliwość płodu.

9. miesiąc:

Spowolnienie wzrastania płodu. Obwód głowy zbliża się do obwodu brzucha. Zanik owłosienia płodowego. Skóra jest blada lub niebiesko-różowa.  Twarz i powierzchnia ciała wygładzone. U chłopców jądra sa w mosznie. Silnie zaznaczony odruch chwytania i źreniczny. Tkanka tłuszczowa ok. 16% masy ciała.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 2 Maj 2011 by in konspekty, teoria and tagged , , , , , , , , , , , , , .
Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: