O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

Klementyna Hoffmanowa i jej program dla dziewcząt

pobrane (2)Klementyna z Tańskich Hoffmanowa (1798-1845)

Interesowała się kwestią kształcenia kobiet, które w jej czasach nie miały szans na zarobek przez brak wystarczającej wiedzy i umiejętności. W tych czasach wiele szlacheckich rodzin ubożało i kobiety często były zmuszone do jałmużny lub do pracy, by się móc utrzymać.

Pisała o swoich spostrzeżeniach i pomysłach na zaradzenie ich złemu losowi  w:

  • „Pamiątka po dobrej matce”
  • „Listy matki o wychowaniu córek swoich”

Uważała, że wychowanie i wykształcenie, które dziewczęta zdobywają w klasztorach nie jest wystarczające a częstokroć nawet szkodzi. Szczególnie mentalnie kobiety się tam „psują” – wynoszą wiele negatywnych cech, jak plotkarstwo, dewocja, zabobonność oraz brak przygotowania do przyszłej roli matki, żony, gospodyni.

W pismach swych zawarła ideał kobiety, wśród pożadanych przez nią cech znajdziemy: miłość, gościnność, delikatność, dobre maniery, itp.

Uważała, że najważniejsze w wychowaniu kobiet jest wychowanie moralne, do pewnego stopnia należy rozwijać umysł, ale nie jako cel sam w sobie lecz jako ozdobę życia.

Pisała o wychowaniu w języku ojczystym, gdyż większość dzieci z wyższych sfer poznawała język francuski i tak naprawdę nigdy nie miała okazji  dobrze przyswoić języka polskiego. Hoffmanowa uważała, że ten kto nie wychowuje się w języku ojczystym nigdy go nie pokocha, lecz będzie traktował go jako język obcy sobie.

Twierdziła, że ważne jest wykształcenie narodowe. Oprócz ojczystego języka, młoda dziewczyna powinna poznawać historię i geografię swojego kraju.

Chciała by kobiety mogły poznawać:

  • języki nowożytne
  • historię
  • geografię
  • literaturę (z mitologią)
  • przyrodę, szczególnie botanikę
  • „talenta”  (muzyka, rysunek, taniec, prowadzenie rozmowy, pisanie listów, głośne czytanie, śpiew, robótki ręczne, autorstwo)

Robótki ręczne miały służyć jako środek zarobkowy w razie potrzeby.

Jako dowód uznania dla  Klementyny Hoffmanowej  powstał niebawem Instytut Guwernantek, a Komisja Oświecenia napisała „Szczegółową instrukcję względem sposobu dawania nauk po pensjach i szkołach płci żeńskiej” , w której zawarto program w duchu autorki zamieszania w tym temacie.

Oprócz starań o lepszy byt kobiet Klementyna Hoffmanowa interesowała się ogólną edukacją dzieci. Napisała dla nich książeczki, m.in. :

  • „Powiastki moralne dla dzieci”
  • „Druga książeczka Helenki”

oraz wydawała dla dzieci miesięcznik –  „Rozrywki dla dzieci”, w którym zawarła artykuły na temat zabaw, moralności, pracy, języka ojczystego oraz pisała o zagadnieniach pedagogicznych i dydaktycznych dla nauczycieli.

Współczesne książki dla kobiet:

Być kobietą      Urzekająca. Odkrywanie tajemnicy kobiecej duszy [miękka oprawa]

One comment on “Klementyna Hoffmanowa i jej program dla dziewcząt

  1. Pingback: 4 urodziny bloga! | mixum fixum

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: