O edukacji subiektywnie

Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. Autor: Albert Camus

Hessen – skrypt

Charakterystyka warstw wg. Hessena

Najniższą warstwą wychowania jest WARSTWA „PRZYRODY” – ważny w niej jest aspekt życia biologicznego jednostki. Ogólnym celem wychowania  w „przyrodzie” jest rozwój psychofizycznego organizmu człowieka. Celem wychowania w tym ujęciu jest wykrycie i rozwój wszystkich narządów zmysłowych , organów cielesnych, dyspozycji i zdolności psychicznych dziecka. Cel osiąga się poprzez pielęgnację i udoskonalanie właściwej jednostce „przyrody”. Istotną cechą tego wychowania jest indywidualizm.

Przykładami takiego rozumienia wychowania są:
pedagogika naturalizmu, pedagogika Montessori oraz pedagogika eksperymentalna.

Wyższą warstwą wychowania jest WARSTWA BYTU SPOŁECZNEGO – byt społeczny posiada tu własną realność w zbiorowości. Istotną cechą tego wychowania jest kolektywizm.
Celem wychowania jest urobienie jednostki do potrzeb społeczeństwa, w którym ta jednostka ma żyć, a więc jej podporządkowanie się społeczeństwu. Wychowanie jest przymusem jaki grupa wywiera na jednostkę. Jako wytłumaczenie tego rodzaju wychowania można przytoczyć słowa „Naród jest wieczny, jednostka zaś skończona i śmiertelna” E. Kirka.

Przykładami takiego rozumienia wychowania są:

pedagogika Durkheima – wychowanie jednostki dla państwa
pedagogika marksistowska – wychowanie jednostki dla klasy
pedagogika niemiecka narodowo-socjalistyczna  – wychowanie jednostki dla narodu

Jeszcze wyższą warstwą wychowania jest WARSTWA KULTURY DUCHOWEJ, która jest przeciwieństwem warstwy bytu społecznego, gdyż wymaga od jednostki twórczości, jest otwarta na zmiany, dopuszcza własną wolę człowieka domaga się innowacyjnego działania w granicach istniejącej kultury.

Celem wychowania jest jednostka znająca kulturę społeczeństwa, w którym żyje. Jednostka potrafiąca korzystać w twórczy sposób z dobrodziejstw tej kultury i umiejąca ją współtworzyć wraz z grupą, do której  przynależy. Proces wychowania polega na wdrożeniu jednostki do kultury języka, tradycji, i całej kultury, która stworzyła jej grupa. Warstwa kultury jest wyższa od dwu poprzednich gdyż je wspiera.

Pomaga stworzyć organizm dojrzały psychofizycznie oraz wdrożyć jednostkę w działania grupy, do której przynależy.

Wychowanie takie możemy nazwać WYKSZTAŁCENIEM, którego ogólnym zadaniem jest:

  • rozwijanie organizmu psychofizycznego
  • włączenie jednostki do grupy
  • kształtowanie osobowości żyjącej w kulturze i tworzącej ją

poprzez wdrożenie w kulturę grupy tj. Naukę, sztukę, tradycje i prawa, gospodarstwa a przede wszystkim w język narodu.

Taki rodzaj wychowania przyświeca pedagogice humanistycznej, która panuje w dziś. Istotną cechą tej pedagogiki jest podejście personalistyczne.

Najwyższą warstwą i występującą w każdej z wyżej wymienionych jest WARSTWA MORALNA.
Wychowanie moralne osiągamy wykorzystując różne rodzaje wychowania.
W wychowaniu w przyrodzie jest ono wynikiem rozwoju psychofizycznego organizmu, a w wychowaniu socjologistycznym podporządkowanie jednostki grupie wyznacza wspólny cel obu tym warstwom.
Celem wychowania moralnego jest postępowanie jednostki zgodne z założeniami grupy.

 

Coś więcej do studiowania:

 

Psychologia akademicka. Tom 1    Pedagogika a psychologia. Zarys wzajemnych relacji   Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1 - Podstawy psychologii

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 22 Styczeń 2011 by in dydaktyka and tagged , , , , , , , , , , , , , , .
Follow O edukacji subiektywnie on WordPress.com
Pisanie artykułów i teksty SEO na zamówienie
FreeWebstore

POLECAM KSIĄŻKI

Z CIENIA. POWIEŚĆ O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH

BEZ RĄK, BEZ NÓG, BEZ OGRANICZEŃ!

%d bloggers like this: