mixum fixum

rękodzieło, dzieciaki & live / I live in order to catch the flavor of every day

Dziecięca matematyka wg. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

Szkolne nauczanie matematyki wymaga od dzieci rozumowania logicznego czyli na poziomie myślenia operacyjnego.

„Myślenie operacyjne kształtuje się stopniowo i powoli, a poprzedza je pod okres wyobrażeń przedoperacyjnych (od drugiego do siódmego roku życia). Dziecko w okresie między drugim a czwartym rokiem życia opano­wuje funkcje symboliczne, czego przejawem jest mowa. Słowa są związane z sytuacją (mowa sytuacyjna), a dziecko myśli za pomocą obrazów (wyobrażeń). Stąd nazwa tego okresu myślenia (od 4 do 7 r.ż.) —  konkretno-wyobrażeniowy. Następnym okresem myślenia jest podokres operacji konkretnych (od 7—6 do 11—12 lat), które umożliwiają wykonywanie pewnych operacji, np. matematycznych-ta-kich jak: dodawanie, mnożenie, klasyfikacja. Wszelkie czynności, polegające na manipulowaniu przedmiotami, ich porządkowaniu i klasyfikowaniu, są ćwiczeniami w podstawowych operacjach logicznych.” )* 1

Ważna jest odporność emocjonalna, umiejętność liczenia, wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania w pamięci.

Wszystkie te cechy dziecka można kształtować już w wieku przedszkolnym.

Aby osiągnąć pozytywne rezultaty dorosły musi:

  • wiedzieć konkretnie co trzeba i warto kształtować w dziecięcych umysłach – określa to zakres edukacji matematycznej  przedstawiony w książce E. Gruszczyk-Kolczyńska „Edukacja matematyczna dzieci. Dziecięca matematyka: książka dla rodziców i nauczycieli”
  • dążyć do rozumienia tego, co dziecko czyni i mówi, oprócz dobrej woli potrzebna jest wiedza psychologiczna, zawarta w ww. książce
  • systematycznie prowadzić zajęcia z dzieckiem, zgodnie z metodą E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • używać właściwych pomocy do zajęć z dziećmi, część z nich dołączona jest do książki, większość można znaleźć w każdym domu lub przedszkolu

W edukacji przedszkolnej najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka, które stanowią budulec do tworzenia pojęć i umięjętności.

Zajęcia matematyczne zorganizowane są tak, by były ciekawe dla dzieci, wypełnione zabawami, zadaniami, grami.

Realizowane są kręgi tematyczne. Ważne aby organizowane były w podanej kolejności.

  1. orientacja przestrzenna – dobre orientowanie się w przestrzeni i swobodne rozmawianie o tym, co wokół się znajduje, to umiejętności przydatne na lekcjach matematyki i środowiska społeczno-przyrodniczego
  2. rytmy – rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach – ważne przy nabywaniu umiejętności liczenia oraz dla zrozumienia sensu mierzenia
  3. umiejętność liczenia, dodawania, odejmowania – liczenie konkretnych przedmiotów, przez liczenie na palcach aż do rachowania w pamięci
  4. wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania – celem jest dobre przygotowanie dziecka do zrozumienia pojęcia liczby naturalnej, które jest kształtowane na lekcjach matematyki w klasie 1-szej.
  5. umiejętność mierzenia długości – w zakresie dostępnym przedszkolakom, potrzebne będzie w szkole i w życiu codziennym
  6. klasyfikacja – rozwój czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do tworzenia pojęć. Wprowadzenie do zadań o zbiorach i ich elementach
  7. układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych – dalsze doskonalenie umiejętności rachunkowych dzieci, które stanowi ich przygotowanie do tego, co będą robiły na lekcjach matematyki
  8. zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia – kształcenie ważnych czynności umysłowych potrzebnych dzieciom do rozwiązywania zadań
  9. mierzenie płynów – ćwiczenia pomagające dzieciom zrozumieć, że np. wody jest tyle samo, chociaż po przelaniu wydaje się jej więcej lub mniej. Doświadczenia te ułatwiają dziecku zrozumieć sens mierzenia i rozwiązywania zadań
  10. intuicje geometryczne – kształtowanie pojęć geometrycznych w umyśle dziecka
  11. konstruowanie gier przez dzieci – kształtuje odporność emocjonalną, i rozwija zdolności do wysiłku umysłowego. Jest to dalsze ćwiczenie umiejętności rachunkowych dzieci
  12. zapisywanie czynności matematycznych zgodnie z możliwościami dzieci – bezpośrednie przygotowanie  dzieci do pracy na lekcjach matematyki w szkole

Zajęcia te powinno się prowadzić co najmniej 3 razy w tygodniu, dla uzyskania dobrych efektów.

Czas trwania zależy od dzieci, tzn. pracujemy z nimi tak długo, jak długo utrzymuje się ich zainteresowanie. Jeśli zajęcia są ciekawe, prędzej może zmęczyć się dorosły.

Pomoce przydatne w zajęciach: 

  • miś – pełni rolę edukacyjną: dla niego dziecko ułoży zadanie i „wspólnie” z nim je rozwiąże, może misiowi opowiedzieć o swoich wątpliwościach i spostrzeżeniach, można go „nauczyć” liczyć, dodawać, odejmować
  • liczmany – np. kółka, trójkąty, kwadraty, służące do liczenia. Można je liczyć, zastępują realne przedmioty, pomagają w rachowaniu
  • liczydełka – kolorowe paski z otworkami, ułatwiają dziecku zrozumienie, że rachując warto uwzględniać dopełnienie  do 10-tki
  • kartoniki z cyframi i znakami arytmetycznymi – służą do układania działań, dziecko może za ich pomocą wyrazić symbolicznie to, co wcześniej wykonało na przedmiotach
  • seria obrazków – przydatne do układania zadań z treścią
  • domino – do zabaw ćwiczących sprawność rachunkową dzieci
  • geoplan – płytka z otworkami, do przewlekania sznurowadła, do konstruowania figur geometrycznych
  • figury geometryczne –  o wielorakim zastosowaniu: klasyfikowanie, układanie ornamentów i innych kompozycji, do liczenia
  • karty logiczne – do kształtowania umiejętności klasyfikowania i definiowania
  • kostka i obrazki – do układania gier

Inne pomoce to m.in. klocki, ziarna fasoli, kasztany, kolorowe guziki, klamerki do bielizny, miarka krawiecka, itp.

cdn.

*1 . za http://oktus.com.pl/myslenie-operacyjne.html

About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on Styczeń 26, 2013 by in pedagogika and tagged , , , , , .

Community

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Dołącz do 8 obserwujących.

Blog Stats

  • 15,391 hits
Styczeń 2013
P W Ś C P S N
« gru   mar »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: